1.
|
Sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som er av særlig viktighet for virksomheten
|
|
2.
|
Sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer
|
|
3.
|
Sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes
|
|
4.
|
Fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet
|
må dokumenteres skriftlig
|
5.
|
Ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt
|
må dokumenteres skriftlig
|
6.
|
Kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene
|
må dokumenteres skriftlig
|
7.
|
Iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhets- lovgivningen
|
må dokumenteres skriftlig
|
8.
|
Foreta systematisk overvåkning og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt
|
må dokumenteres skriftlig
|